Pagina's

maandag 4 januari 2016

Smartphone als routeplanner 

En de problemen waar ik tegen aan liep.

Iphone met Quad Lock op stuur gemonteerd
De Iphone als routeplanner op het stuur gemonteerd met behulp van een Quad Lock Mount. Een handig systeem waarbij de telefoon heel gemakkelijk op vastgeklikt kan worden, en weer los uiteraard. Het liefst wil je dat het scherm gedurende de hele fietstocht aan blijft (bij mijn fietstochten soms een hele dag).  Met de batterij van de Iphone 4s lukte dat maar 2 uurtjes, te weinig dus. Sinds een jaar heb ik een Iphone 6 en die heeft een beduidend betere accu, of het scherm verbruikt minder stroom, waardoor het mogelijk is 4 uur te fietsen met het scherm aan, nog steeds te weinig.








B&M Luxos u Lumotec Q2
De oplossing was een Busch & Müller lamp LUXOS LUMOTEC IQ2, een lamp met geintegreerde usb-lader in combinatie met de naafdymano.. Dat werkte in eerste instantie perfect, maar na verloop van tijd bleek deze lamp niet tegen vocht bestand was. Lastig in ons klimaat. Na elke regenbui had de lamp 2 a 3 dagen nodig om te herstellen. Uiteindelijk had ik nog garantie en heb ik een nieuw exemplaar gekregen, maar zonder usb-lader.Daar ging overigens wel een half jaar over heen.


AXA Luxx 70 Plus
Als vervanger had ik intussen de AXA LUXX 70Plus gekozen. Bleek uiteindelijk een slechte keuze. Als lamp wel redelijk, maar de usb functie bleek in combinatie met zowel Iphone 4s als Iphone 6 slechts beperkt te werken. Wanner er langzaam gefietst wordt daalt de laadspanning kennelijk net iets te veel waardoor de Iphone regelmatig de foutmelding geeft dat dit apparaat mogelijk niet ondersteund wordt. Kun je wel wegklikken en vervolgens werkt het wel, maar ideaal is het niet.

Uiteindelijk blijkt de oplossing simpel en relatief goedkoop. Voor minder dan twee tientjes koop je een eenvoudige powerbank (3000mAh) . De powerbank gaat in mijn stuurtasje kabeltje naar de Iphone 6 en vervolgens kan ik probleemloos fietsen, met routeplanner.


De nieuwe B&M Luxos b Lumotec Q2
Uiteindelijk denk ik dat ik de nieuwe Busch & Müller lamp binnenkort maar ga monteren want als verlichting beviel die beter dan de AXA lamp die ik nu gebruik. Hopelijk is dit exemplaar wel tegen vocht bestand.
Intussen schijnt er een verbeterde versie van de IQ2 op de markt te zijn, maar ik heb intussen vrede met de powerbank oplossing.

1 opmerking:

  1. Hoi Gerrit,
    dit is een heel herkenbare zoektocht. Ik heb ook diverse oplossingen geprobeerd, maar ik kwam uiteindelijk hier op uit: Op mijn Greenmachine rij ik alleen dagtochten en dan heb ik voldoende aan mijn GPS, die bijna de hele dag werkt op twee AA-batterijen. Voor de zekerheid neem ik dan twee reserve batterijen mee. Op mijn vakantiefiets, de Gaucho, heb ik de nieuwe versie van de B&M met USB die jij noemt, en die zorgt er voor (samen natuurlijk met de SONnaaf) dat de GPS 's avonds nog net zo vol is als 's ochtends bij vertrek. De aansluiting van de kabel is bij de nieuwe versie nu waterdicht gemaakt, maar de USB-aansluiting zelf is dat niet! Dat heb ik zelf opgelost met vulkaniserende tape. Beetje jammer dat je anders de boel moet afkoppelen als het gaat regenen :-)

    Groeten, Edwin.

    BeantwoordenVerwijderen