Pagina's

dinsdag 5 januari 2016

Ligfietsen, hoe het voor mij begon.


In 1995 zijn wij van Groningen verhuisd naar Roden, het dorp waar ik ben opgegroeid. Een groter, vrijstaand huis gekocht hetgeen behoorlijk op onze begroting drukte. Al voor we die verplichting aangingen had ik beloofd dat de grotere afstand tot het werk, in het UMCG, niet tot extra kosten zou gaan leiden. Ik zou gaan fietsen. Dat ben ik tot op de dag van vandaag blijven doen.

Echter, zo rond de eeuwwisseling kreeg ik steeds meer nekklachten, met name ook tijdens het fietsen. Heel af en toe kwam ik wel eens een ligfietser tegen, en daar keek ik dan met jaloerse blikken naar. |Die relaxte houding leek mij heerlijk. Na verloop van tijd bleken de nekklachten veroorzaakt te worden door beginnende artrose. Bij een bezoek aan een plaatselijke rijwielhandel zag ik een tweedehands ligfiets staan, ik denk dat het een M5 was. Proefritje gemaakt en hoewel dat natuurlijk best even wennen was beviel het me wel. Wat ik mij vooral van die eerste fietstocht is bijgebleven is de andere manier waarop je naar het landschap om je heen kijkt. Alsof je van een 4:3 TV scherm overschakelt naar een breedbeeld bioscoopscherm. Prachtig!

Een tijdje later met een aantal collega's aan de praat geraakt over ligfietsen. Twee van hen bleken ligfietsers te zijn en door hun enthousiasme ontstond het plan om met een man of 7 te gaan proeffietsen. Op een zaterdag bij Ferwerda in Groningen een aantal verschillende types ligfietsen geregeld en vervolgens met zijn allen een hele dag wezen proeffietsen. Meteen die week daarop mijn eerste Hurricane besteld want dat bleek toch wel mijn favoriet.

Mijn eerste Hurricane (2001)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten