Pagina's

woensdag 6 januari 2016

Ligfiets ellende (Ja, dat kan ook)


Met veel plezier ca. 3 jaar op mijn rode Hurricane gefietst en toen begon het; een krakend geluid bij elke pedaaltrap, mmhh. Altijd lastig om te traceren waar geluiden tijdens het fietsen vandaan komen en het vervelende is, hoe langer je zoekt hoe groter de irritatie. Na een half jaar of zo ontdekte ik tijdens het schoonmaken van de fiets een klein scheurtje in het frame, in het laagste gedeelte van de buis. Uiteindelijk bleek de buis door vocht van binnenuit te zijn gaan roesten met alle gevolgen van dien. Latere modellen zijn van aluminium en hebben op dat punt ook een gaatje op het laagste punt zodat wat niet in de buis blijft staan. Het frame werd vervagen en ik kon weer verder, maar om de een of andere reden wa de fiets toch anders, moeilijk te omschrijven, niet in balans, ik weet het niet. Uiteindelijk besloten dat er een nieuwe fiets moest komen. Dat werd na lang wikken en wegen de Challenge Fujin.

Een geleende foto, van het internet, maar dit is een Fujin in ongeveer dezelfde uitvoering
We schrijven ergens 2006 als na een paar maanden fietsen toch de twijfel over de keuze toeneemt, waarom weet ik eigenlijk niet meer. En dan, op een ochtend, op het moment dat ik het over laatste drempeltje voor de fietsenkelder van het UMCG fiets, een krakend geluid gevolgd door een klap, en ik zak ineens een centimeter of 10 naar beneden. De bevestiging van de vering afgebroken. Kan allemaal gerepareerd worden maar het vertrouwen in de fiets had een flinke knauw gekregen en dat gecombineerd met de twijfel die er toch al was over de keuze voor de Fujin, deed mij besluiten om toch eens te gaan praten over inruilen voor een nieuwe Hurricane. Dat bleek qua investering wel mee te vallen en dus kwam er een nieuwe Hurricane, een blauwe,

Mijn blauwe Hurricane in januari 2015, tegenwoordig mijn reserve fiets.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten