Pagina's

zondag 3 januari 2016

Fietsroutes plannen


met Route.nl

Ergens eind jaren 90 ben ik meer gaan fietsen (naast het woon-werkverkeer 34 km per werkdag). Zo maar een eindje gaan fietsen werd al gauw saai en zodoende kwam ik bij de ANWB fietsroutes uit. Eenmaal begonnen met deze routes kwam bij mij al snel de drang om dan zo veel mogelijk van deze routes te fietsen en dus schafte ik kaarten en boekjes aan met ANWB fietsroutes.

ANWB Fiets Atlas met de ANWB fietsroutes

De ANWB fietsroutes zijn intussen vervangen door de knooppuntroutes en dat werd dus de volgende uitdaging, zoveel mogelijk van deze routes fietsen. Het liefst allemaal, en dus de noodzaak om op een kaart de gefietste routes te markeren. Nog steeds met kaarten en de bekende route bordjes. Grootste frustratie is vervolgens een bordje missen en verkeerd fietsen.

ANWB Knooppuntkaart met de gefietste routes rood gemarkeerd

Met de komst van de online knooppunten planners en apps voor de smartphone is deze frustratie nagenoeg verdwenen. Ik heb ruim een jaar gefietst met de app van de ANWB, die beviel redelijk maar was niet perfect. In de loop van 2014 ben ik overgestapt naar de app van Route.nl en die bevalt eigenlijk prima. Tijden het fietsen is de informatie snel en gemakkelijk af te lezen en het grootste voordeel is misschien wel dat je in de planner niet gebonden bent aan de knooppuntroutes. Klein nadeel is dat je de geplande route moet publiceren op Route.nl om op de smartphone te kunnen downloaden.

Het scherm van de routeplanner van Route.nl

Drie schermafdrukken naast elkaar van de Route.nl App op de Iphone



1 opmerking:

  1. Misschien vind je http://www.gpsies.com/ ook de moeite waard om uit te proberen. ;-) Ik heb er ooit fietsroutes online mee uitgestippeld omdat de kaarten zo goed zijn.

    BeantwoordenVerwijderen