Pagina's

maandag 2 november 2020

2020 Week 44, Fietsen, Wandelen, Fotograferen en meer

De titel van mijn blog een beetje aangepast, want ik heb me voorgenomen om de de komende tijd meer te gaan wandelen ter compensatie van het gebrek aan fietskilometers. Wandelen met wind en af en toe regen is minder erg dan fietsen in dergelijke omstandigheden. en op die manier krijg ik toch de noodzakelijke beweging. Omdat doelloos rondlopen niet motiveert heb ik bedacht dat ik de komende tijd ga proberen zo veel mogelijk verschillende straten in Roden te bewandelen en fotograferen.

Dat fotograferen ga ik doen met mijn Iphone XR en de Lightroom app. Met deze app is het namelijk mogelijk om in RAW ("digitaal negatief") te fotograferen met een smartphone. De foto wordt niet opgeslagen op de telefoon maar gesynchroniseerd met Lightroom op de PC en door de bewerking niet door de AI van de Iphone te laten doen maar door die van Lightroom, ondersteund met af en toe handmatige aanpassingen haal je het maximale resultaat uit de smartphonecamera.

"Zonder filters" staat soms bij foto's op socialmedia en dat wordt gezien als een aanbeveling. Een filter is in dit geval een set voor gedefinieerde bewerkingen. Maar volgens mij BESTAAN DIGITALE FOTO'S ZONDER FILTERS NIET. De ruwe data (het digitale negatief) wordt altijd bewerkt door de software in de smartphone en deze bewerking is dus ook een "filter". Deze software is vaak bijzonder goed en levert gemiddeld genomen een prima resultaat op (per merk en type smartphone verschillend) maar zit er ook regelmatig naast, te vergelijken met de analoge ontwikkelcentrale. Handmatig aanpassen met b.v. Lightroom is dan te vergelijken met een vak laboratorium voor analoge fotografie.

Kortom: er is niks op tegen om foto's "zonder filter" te publiceren, maar met is meestal beter.

Uiteraard ga ik ook nog gewoon met mijn NIKON D5300 op pad (fietsend en wandelend).

Klik op de foto voor het fotoalbum "2020 Week 44, Fietsen, Wandelen, Fotograferen en meer"
in Google Foto's.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten